Jenkkifutisliitto kokosi markkinoinnin ammattilaiset Super Bowl-mainosten ääreen
SAJL Hall of Fame ja Jenkkifutisliitto järjestivät yhteistyössä Marketing Finlandin sekä Sponsorointi ja Tapahtumat ry:n kanssa Super Bowl LVII-jälkitunnelmiin keskittyvän iltapäivätapahtuman. Paikalle Miltton Houseen saapui kattava joukko suomalaisen mainonnan huippunimiä.
Super Bowl-yötä seuraava maanantai ei välttämättä ole kaikkein osuvin ajankohta kutsua jenkkifutisorientoitunutta yleisöä seminaaritapahtumaan, mutta Helsingin Sörkan Miltton Houseen saapui varttia vaille sata urheilusta ja urheilumainonnasta kiinnostunutta katsomaan NFL:n loppuottelua vielä toisesta kuvakulmasta. Toki myös itse peli kelattiin ratkaisuineen tiukasti lävitse Mika Laurilan, Teemu Lahden ja Mika Elorannan ammattitaitoisten analyysien avulla.
Iltapäivän isona teemana oli kuitenkin mainonta. Maailman suurimpana yksittäisenä urheilutapahtumana tunnettu Super Bowl on tullut kuuluisaksi paitsi itse peleistään, mutta myös supertähdillä ladatuista puoliaikashowstaan sekä maailman kalleimmista mainossekunneista. Maanantain panelistit Timo Everi, Jaana Haapala, Sari Mikkonen-Mannila, Eka Ruola ja Tuukka Tujula esittelivät omat suosikkinsa kaikkien aikojen Super Bowl mainoksista. Mukaan mahtui mm. Ridley Scottin ohjaama Applen vuoden 1984 kuuluisa TV-mainos, jossa julkaistiin historiallinen McIntosh-tietokone. Kyseinen mainos on esitetty yleisölle ainoastaan yhden kerran ja juuri Super Bowl XVIII:n mainospaikalla.
Mielenkiintoisen iltapäiväsession päätti Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liiton toiminnanjohtaja Mika Heinosen yhteenveto suomalaisen jenkkifutiksen kaupallisista elementeistä. Kaudella 2023 kotimaisten pääsarjojen otteluita tarjoillaan penkkiurheilijoille suorina lähetyksinä lähes sata kappaletta ja mukaan liittyville kumppaneille kattava näkyvyys tulee tarjoamaan paljon mahdollisuuksia paikallisesti sekä valtakunnan laajuudella. Lisäksi Euroopan menestyneimmät maajoukkueet pääsevät ottamaan mittaa vastustajistaan myös kotiotteluissa kesän 2023 aikana ja SAJL tulee panostamaan maaottelutapahtumiin vahvasti.
Super Bowl-paneelikeskusteluun osallistunut suomalaisen markkinoinnin ja mainonnan legenda ja nykyään Hasan-ryhmän hallituksen puheenjohtaja Timo Everi kertoi tapahtuman jälkeen pitävänsä jenkkifutista erinomaisena tuotteena yritysten tarpeisiin:
-Amerikkalainen jalkapallo tarjoaa markkinoijille hyvää kohdentamisen mahdollisuutta. Kanavana se on ihan käyttökelpoinen.
Tilaisuuden kutsussa kysyttiin, ”Kannattaako 30 sekunnin mainoksesta maksaa jopa 7.000.000 dollarin hinta.” Panelistien kommenttien perusteella kyllä kannattaa. Niiden näkyvyys on vaan niin suuri. Vuoden 2023 Super Bowl keräsi pelkästään USA:ssa yhteensä noin 113 000 miljoonaa katsojaa televisioiden ääreen.
Super Bowl Highlights & Comercials-tapahtuma keräsi osallistujiltaan kiitoksia sekä toiveita tilaisuuden toistamisesta samaan aikaan vuoden kuluttua.