Jenkkifutisliitto uudistaa brändiään sekä verkkosivunsa

Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liitto ry on julkaissut tänään uudet verkkosivunsa ja uudistanut brändiään. Organisaation sijaan tarkoituksena on nostaa esille itse lajia sekä aktiivisia toimijoita. Uuden sivuston osoite on jenkkifutis.fi.

Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liitto ry siirtyy uuteen aikakauteen luopuessaan nimensä lyhenteestä brändinsä ja verkkosivuosoitteensa yhteydessä. Kuviin keskittyvän sosiaalisen median arkipäiväistymisen myötä myös urheiluorganisaatioiden tulee elää ajassa ja tuottaa visuaalisesti miellyttävää sisältöä ollakseen uskottavia. Brändiuudistus ei vaikuta lajiliiton nimeen ja lyhenne SAJL toimii edelleen lajiliiton nimen lyhenteenä.

Amerikkalaisen jalkapallon uusi visuaalinen identiteetti on luotu tukemaan lajin kansainvälistymistä säilyttäen samalla tukevasti suomalainen identiteetti. Jenkkifutis on kansainvälinen laji ja yhä useammalle suomalaispelaajalle tarjoutuu mahdollisuus löytää opiskelupaikka, tai jopa ammatti jenkkifutiksen parista. Maailmanlaajuisiin parrasvaloihin jenkkifutiksemme tulee nousemaan seuraavaksi vuonna 2022, jolloin Suomi isännöi naisten MM-kisoja.

Logon teemana sinivalkoinen Suomi

Suomalaisen jenkkifutiksen uuden logon on luonut Grapina Graphics Oy graafinen suunnittelija Petteri Rautio. Lajin kanssa työskentely on Rautiolle tuttua, myös aiempi lajiliiton nimeen perustuva logo oli hänen suunnittelemansa.  SAJL:n uuden logon ja visuaalisen ilmeen inspiraation lähteenä ovat lajin kansainvälisyys sekä ennen kaikkea pohjoinen kotimaamme – sinivalkoinen Suomi.

Nykyaikaisen logon on pystyttävä muuntautumaan eri tarpeisiin niin painetussa kuin digitaalisessa ympäristössä.  Uudistettu tyylikäs logo soveltuu aiempaa paremmin kaupallistettavaksi ja urheilulle ominaisten oheistuotteiden yhteydessä käytettäväksi. SAJL:n toiminnanjohtaja Jari Salonen avaa uuden ilmeen tarjoamia mahdollisuuksia:

-En usko, että kovinkaan moni lajin sisä- tai ulkopiirissä on ollut tähän saakka innolla ostamassa lajiliiton SAJL-logolla varustettuja oheistuotteita. Yksi tunnettuuden ja hyväksyttävyyden rakentamisen keskeisimpiä elementtejä on brändi. Uskomme, että uuden visuaalisen ilmeen avulla voimme paremmin tukea tavoitteidemme toteuttamista ja jenkkifutiksen kaupallistamista.

Suomalaisen jenkkifutiksen uudet logot ladattavissa Palvelut – Medialle sivulta

Verkkosivut nykyaikaan

Jenkkifutis.fi uudistaminen merkitsee visuaalisen muutoksen ohella siirtymistä verkkosivualustalle, joka skaalautuu paremmin erilaisille päätelaitteille ja näytöille, keskustelee sujuvasti sosiaalisen median alustojen kanssa samalla hakukoneystävällisyys parhaalla tavalla huomioituna. Jenkkifutisliiton puheenjohtaja Roope Noronen kertoo digitaalisten kanavien merkityksestä lajiliitolle:

-Verkkosivujen rooli lajimielikuvan rakentamisessa, asiakaskokemuksessa ja jäsenten palvelemisessa on suuri. Yhtenä visuaalisimmista urheilulajeista, jenkkifutis ansaitsee verkkosivut, joilla voimme tarjota näyttävää sisältöä lajistamme kiinnostuneille. Olemme panostaneet useamman vuoden ajan jenkkifutiksen näkyvyyden kasvattamiseen ja kaikki Vaahteraliigan ottelut ovat olleet tarjolla suorina tuotantoina digitaalisissa kanavissa. Nyt myös verkkosivumme nostetaan uudelle tasolle.

Verkkosivujen uudistamisessa SAJL:n yhteistyökumppanina toimii Myyntimaatio Oy

Kehitystyö jatkuu alkuvuoden aikana

Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liiton ajankohtaiset uutiset löytyvät nyt osoitteesta jenkkifutis.fi. Vanha osoite sajl.fi ohjaa käyttäjät suoraan uudelle alustalle.  Sivusto julkaistaan nyt, vaikka sisältöä täydennetään edelleen alkuvuoden aikana. Uutta sisältöä tullaan tuottamaan erityisesti historiaosioon sekä lippupalloon, jonka toimintaa lajina ollaan parhaillaan uudelleen organisoimassa.

Vaahteraliigan uutiset tuotetaan edelleen liigan omalle vaahteraliiga.fi sivustolle.