Super Bowl Highlights & Commercials-seminaarissa mässäiltiin TV-mainoksilla

Kansas City Chiefsin voittaessa San Francisco 49ersin sunnuntain Super Bowl -trillerissä, käytiin samassa TV-lähetyksessä toinen lähes yhtä kiivas taistelu. Siinä panoksena olivat TV-katsojien sydämet. Super Bowlin TV-mainokset ovat oma kasvava ilmiö, jota seurataan maailmanlaajuisesti ja myös Suomessa.  SAJL järjesti tiistaina jo toista kertaa Super Bowl markkinointiseminaarin, jossa jenkkifutiksen ohella keskusteltiin Super Bowlin TV-mainoksista.

Super Bowlin TV-lähetysten mainokset ovat muodostuneet omaksi kulttuuri-ilmiökseen ja osa katsojista seuraa peliä pelkästään nähdäkseen ne. Mainonnan suunnittelijoille maailman kalleimmat sekunnit merkitsevät kisaa siitä, kuka synnyttää sen mainoksen, joka täyttää peliä seuraavana aamuna sosiaalisen median syötteet. Maailman huippubrändit maksoivat tänäkin vuonna 7 miljoonaa dollaria 30 sekunnin mainoksistaan tavoittaakseen Super  Bowl-lähetyksen ennätysyleisön.

Tiistai-iltapäivän markkinointiseminaarin panelistit Pia Dahlman, Axa Fahler, Erkko Mannila sekä Hermanni Kanerva toivat esille omat suosikkimainoksensa, mutta myös esimerkkejä niitä, jotka eivät välttämättä täyttäneet ainakaan panelistien kriittisiä odotuksia toteutuksillaan.

Yhdysvalloissa rinta rinnan ottelun lopputuloksen kanssa ehdittiin jo julkaista TV-katsojien suosikkeihin kuuluneet mainokset. Kärkeen nousivat mm. State Farmin mainos Arnold Schwarzeneggerin ja Danny DeViton kanssa sekä Dunkinin mainos, jossa olivat mukana Ben Affleck, Jennifer Lopez, Matt Damon ja Tom Brady.  Samat mainokset nousivat esille myös panelistien valinnoissa.

SAJL kiittää panelisteja, Marketing Finlandia, Sponsorointi & Tapahtumat ry SPOTia, SAJL Hall of Famea sekä Miltton Housea viidyttävän iltapäivän mahdollistamisesta. Ensi vuonna laitetaan jälleen uusiksi.












Kuvat: Tomi Natri