Kiinnostus amerikkalaista jalkapalloa kohtaan vahvassa kasvussa
Amerikkalaisen jalkapallon suosio Suomessa on vahvassa kasvussa. Vaikealla koronakaudella 2020 Vaahteraliigan otteluiden katsojakeskiarvo kasvoi katsomorajoituksista huolimatta ja nyt sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys, Sponsor Insightin Sponsor Navigator tutkimus 2021 kertoo, että jenkkifutiksesta kiinnostuneitten suomalaisten määrä on kasvanut yli 60 %:lla.
Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liitto lähti mukaan tutkimustalo Sponsor Insightin vuoden 2021 Sponsor Navigator tutkimukseen. Edellisen kerran jenkkifutiksen suosiota suomalaisten keskuudessa oli mitattu vuonna 2018. Uunituoreetta vuoden 2021 tutkimusta varten haastateltiin 2112 täysi-ikäistä suomalaista helmi-maaliskuun aikana.
Suomalaisista 13 % kiinnostuneita jenkkifutiksesta
Lajien kiinnostusta mittaavassa kysymyksessä suomalaiset pääsivät kertomaan kuinka kiinnostuneita he ovat eri urheilulajeista. Suomalaisten suuri suosikki oli tutkimuksen mukaan edelleen jääkiekko 45 % kiinnostusluvullaan, mutta jenkkifutiksen kiinnostus oli noussut 13 prosenttiin aikuisten yli 18-vuotiaiden kohderyhmässä. Tutkimuksen mukaan amerikkalaisesta jalkapallosta kiinnostuneita on täysi-ikäisessä väestössä noin 600 000 suomalaista. Lukema on yli 60 % suurempi kuin vuoden 2018 tutkimuksessa.
Parhaat kiinnostusluvut jenkkifutis saavutti alle 45-vuotiaiden miesten kohderyhmässä. Useampi kuin joka neljäs alle 45-vuotias suomalainen mies on kiinnostunut lajista. Kaikista amerikkalaisesta jalkapallosta kiinnostuneista noin 63 % on miehiä ja 37 % naisia. Kiinnostus lajiin ei keskity yksistään Uudellemaalle, vaan kiinnostuneita asuu tasaisesti ympäri Suomen. Suuret kaupungit ja niiden lähiseudut korostuvat kiinnostuneissa kuitenkin hieman.
Jenkkifutis on erinomainen sponsoroinnin kohde
Sponsor Navigator tutkimuksessa mitataan myös eri lajeista kiinnostuneiden suomalaisten ajatus- ja arvomaailmaa sekä ostokäyttäytymistä. Jo aiemmista tutkimuksista on tullut tutuksi se, että jenkkifutiksesta ollaan kiinnostuneita edelläkävijöiksi laskettavien suomalaisten kohderyhmissä. Hyvänä uutisena jenkkifutiksen parissa markkinointiaan tekeville on nyt se, että koko väestöön verraten amerikkalaisesta jalkapallosta kiinnostuneissa suositellaan todennäköisemmin tuotteita tai palveluja tuttaville.
Mahdollisia mainostajia saattaa myös kiinnostaa, että suuressa osassa kohderyhmän talouksista suunnitellaan seuraavan vuoden aikana muun muassa kodin elektroniikan tai puhelimen hankintaa, asunnon myyntiä tai ostoa ja hotelliyöpymisiä ja matkailua Suomessa. Merkittävässä osassa jenkkifutiksesta kiinnostuneiden talouksia harkitaan myös uuden auton ostoa seuraavan vuoden aikana.
Kolmen sarjatason pelit suorina lähetyksinä
Amerikkalaisen jalkapallon otteluita tarjoillaan suorina lähetyksinä tulevana kesänä peräti kolmelta sarjatasolta. Miesten Vaahteraliigan ohella myös naisten Vaahteraliiga sekä miesten 1 divisioonan ottelut näytetään suorina lähetyksinä Ruutu+ kanavalla. Ruutu+ palvelun lisäksi jokaisen vaahteraliigaviikon ensimmäinen ottelu näytetään veloituksetta Ruudun ilmaisella puolella sekä perinteiseen tapaan IS:TV:ssä. Kaikkien otteluiden parhaat palat, klipit ja haastattelut ovat edelleen osana Ruudun ilmaista tarjontaa ja ne ovat myös helposti edelleenjaettavissa suoraan Ruudusta.
Muhkean TV-näkyvyyden siivittämänä keskusteluja käydään parhaillaan liigapelien hyödyntämisestä aiempaa laajemmin Veikkauksen pelien kohteina.
Kotimaisten kanavien lisäksi AFI-TV jatkaa suomalaisten jenkkifutispelien esittämistä globaalisti katsojilleen. Mukana globaalissa jakelussa ovat tällä kaudella nyt siis myös naisten Vaahteraliiga sekä miesten ykkönen.
Uusia yhteistyökumppaneita mukana TV-toteutuksissa
Lisääntynyt näkyvyys sekä lajista kiinnostuneiden vahva kasvu on saanut yhä useamman yrityksen kiinnostumaan amerikkalaisesta jalkapallosta yhteistyökumppanina. SAJL:n kumppanuusmyynti on hienojen lajitunnuslukujen sekä kasvaneiden resurssien avulla saatu uuteen kasvuun ja tulevalla kaudella miesten ja naisten Vaahteraliigojen TV-lähetyksissä esitellään yleisölle uusia yhteistyökumppaneita.
Suomalaisen jenkkifutiksen perinteinen tukija, erikoisteräksen osaaja Cronimo, on edelleen näkyvästi mukana Ruutu-lähetysten mainostajana. Näkyvimpänä uutena kumppanina tullaan esittelemään kotimainen suojamaskeja valmistava JedX Medcare, jonka väreissä toteutetaan otteluja taustoittava JedX-Studio liigakauden kaikissa otteluissa Porvoon kick offista aina Lahden Vaahteramalja XLII otteluun. Jokaisen pelin päätteeksi valitaan ottelu vakuuttavin pelaaja, jonka palkitsee Pohjola Vakuutus. Lisäksi ottelun rähmäykset tarjoaa Offsetpaino L. Tuovinen, touchdownit Cronimo, syötönkatkot Jefu Store ja aikalisät ContractZen.
Mukana menossa ovat myös Wilson, JER53Y ja Cramo. Pohjola Vakuutuksen yhteistyösopimus kattaa näkyvyyden myös naisten Vaahteraliigan TV-otteluissa.
SAJL:n kumppanuusmyynnin lisäksi sarjoissa pelaavat joukkueet ovat voineet tarjota omille tukijoilleen näkyvyyttä televisiolähetyksiin.
Seuraavaksi myydään naisten MM-kisoja
Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liitolle on myönnetty vuoden 2022 naisten MM-kisojen isännöinti. Laajaa näkyvyyttä saavat MM-kisat pelataan Vantaan MUP-areenalla ensi vuoden elokuussa. Kumppanien hakeminen kauden 2022 suurtapahtumaan on jo käynnistynyt.
Amerikkalaisen jalkapallon SM-sarja Vaahteraliiga käynnistyy tulevana lauantaina Porvoossa Butchersin ja Wolverinesin kohtaamisella. Ottelun kick off on klo 15.00 ja se tarjoillaan suorana lähetyksenä Ruutu+ kanavalla. Liput otteluun ovat myynnissä Lippu.fi palvelussa.
Kuvat: Jari Turunen, Irja Vaateri