Tutustu turvallisiin tekniikoihin

Tavoitteena on minimoida riskit, mutta säilyttää pelin fyysinen luonne 

Amerikkalaisen jalkapallon pelaamiseen liittyy rajuja kontakteja ja tästä vääjäämättä seuraa myös mahdollisesti vammoja. Nuorten sarjoissa painorajoitukset ja erityiset turvallisuutta lisäävät säännöt lisäävät pelin turvallisuusastetta.

Riskien minimoimiseen liittyvät olennaisesti valmentajien osaava ohjaus.Terveyden edistämisen mieltäminen osana valmennustoimintaa on olennaista.

Sääntöeroavuudet aikuisten amerikkalaiseen jalkapalloon tekevät pelistä turvallisemman esimerkiksi potkupelien ja blitzaus-säännön ja jalkoihin blokkaamisen puuttuessa alle 15-vuotiaiden sarjoissa. Erotuomarit käyttävät ns. quick-whistle -sääntöä, jolloin peli puhalletaan nopeasti poikki nuorten sarjoissa.

Tärkeä niin jenkkifutiksessa kuin muissakin urheilulajeissa on riittävä lihaskunto. Monipuolinen eri lajien harrastaminen kehittää kykyä ”onnistua pelissä” sekä kannustaa ja tukee pelaajia liikuntaan niin jenkkifutisuran aikana kuin sen jälkeen.

Vammojen ennaltaehkäiseminen ja kuntouttaminen on haastava teema lajissamme, jossa lajiharjoitteluun liittyvät seikat vievät yleensä suurimman huomion. Pelaajien velvollisuus on aina kertoa loukkaantumisesta ja valmentajan vastuulla on, että kyseinen vamma saa riittävästi aikaa parantua.

Turvalliset varusteet

Varusteiden sopivuus ja turvallisuus tuovat varmuuden pelaamiseen.  Suojavarusteet koostuvat kypärästä, hartiasuojasta, lonkka- reisi- ja polvisuojista sekä hammassuojasta. Peliasuun kuuluvat lajiin soveltuvat housut ja paita. Lisävarusteina osa pelaajista käyttää pelihanskat, kylkisuojat ja niskatukea.

Varusteita valmistavat yhtiöt käyttävät paljon aikaa tuotekehittelyyn, jotta suojat toimisivat mahdollisimman hyvin käyttäjäänsä suojellen. Varusteet on syytä tarkistaa ja huoltaa määräajoin ennen ja jälkeen kautta. 

Kypärä

Hartiasuojat

Heads Up - tekniikat

Taklaaminen ja blokkaaminen ovat lajin perustekniikoita, joita tarvitaan pelaamisessa. Niiden opettelu aloitetaan asteittainen, ensin ilman kontaktia, josta vähitellen apuvälineiden kautta lisätään kontaktien tasoa ja vauhtia.

Kontaktien eri tasot 

Olkapäätaklaus

Blokkaaminen