Search
Close this search box.

Materiaalit

Alaikäisluvat tulee hakea TD-sarjajärjestelmän kautta: 
– Joukkueen edustaja kirjautuu järjestelmään https://td.jenkkifutis.fi/login
– Pelaajat lisätään joukkueeseen
– Pelaajan kohdalta klikataan ”lisätiedot”
– Alaikäisyyslupa > täytä hakemus

Erotuomarikortti, turnaukset

Erotuomaritoiminnan poikkeamailmoitus

JefuEA-hakemus 2023

Koulukäyntikaavake 

Lasten direktiivit ja sarjakirja 2023 (turnaukset)

Lasten turnaustietolomake (turnaukset U9,U11, U13 1D)

Nuorten direktiivit ja sarjakirja 2023 (ottelusarjat)

Rikostaustaote lasten kanssa toimimiseen

Sarjapäälliköt

SAJL ilmoituskanava epäasiallinen tai toimintaperiaatteiden vastainen toiminta,  eettinen valiokunta

Tsemppari kunniakirja (turnaukset U9, U11, U13)

Tutustu turvallisiin taklaus- ja blokkaustekniikoihin

U20 tyttöjen säännöt 2023

Maalikehikko

Suomessa käytetään NCAA:n eli yliopistosarjojen mittoja.

Maalikehikko

 
  • molempien maalitolppien tulee koostua kahdesta valkoisesta tai keltaisesta pystytolpasta ylettyen vähintään 9,14m eli 30 jalkaa maanpinnasta, joiden välissä on poikkipuu 3,05m  eli 10 jalkaa maanpinnasta
  • pystytolpan sisäreunan ja poikkipuun tulee olla samassa linjassa päätyviivan sisäreunan kanssa. Molemmat maalitolpat ovat pelialueen ulkopuolella
  • poikkipuun yläpuolella pystytolppien tulee olla valkoisia tai keltaisia ja 18 jalkaa 6 tuumaa toisistaan
  • maalitolpat tulee olla pehmustettu maantasolta vähintään 1,83m kuuden jalan korkeuteen. 

 

Kentän pinnoite 

Kentän tulee olla nurmi tai tekonurmipintainen. Tekonurmikentällä pelattaessa pinnan pitää olla riittävän pehmeä pelaajien turvallisuuden takaamiseksi sekä SAJL:n hyväksymä. Hiekkatekonurmella pelaaminen on kielletty.

Pelikentän koko (Materiaalit+ pelisäännöt +sääntökirja sivu 15) 

Jos peliareena ei salli täysimittaisen kentän merkitsemistä, ottelun järjestäjä voi käyttää mittana IFAF-jaardia.

  1. IFAF-jaardi on normaalisti 36 tuumaa (91,44 cm), mutta sitä voidaan lyhentää aina 34,12 tuumaan (86,67 cm), jos se on tarpeen 100 jaardin kentän ja kahden 10 jaardia syvän maalialueen merkitsemiseksi.
  2. Jos kentän pituutta muutetaan IFAF-jaardia lyhentämällä, kaikkia muita mittoja lyhennetään samassa suhteessa. (Poikkeus: viivojen leveys ja sisäsivurajamerkit.) Ketjujen pituutta lyhennetään myös vastaamaan 10 jaardia kentällä. (Sääntö 1-2-7).

 

Amerikkalaisen jalkapallon 120 jaardin kenttäkaavio täydellisin viivoituksin. Miesten Vaahteraliiga, I-, ja II-divisioona, naisten Vaahteraliiga- ja I-divisioona. U20&U17&15 nuoret 11vs11 SM-sarjat.
Huom.  joukkueen alue ulottuu 20y linjalta 20 linjalle v. 2022 kaudesta lähtien.
 
 
Amerikkalaisen jalkapallon 120 jaardin kenttäkaavio minimiviivoituksin. Miesten Vaahteraliiga, I-, ja II-divisioona, naisten Vaahteraliiga- ja I-divisioona. U20&U17&15 nuoret 11vs11 SM-sarjat.
Huom.  joukkueen alue ulottuu 20y linjalta 20 linjalle v. 2022 kaudesta lähtien.
 
 
Amerikkalaisen jalkapallon 120 x 40 jaardin kenttäkaavio minimiviivoituksin. III-divisioona, naisten II-divisioona. U20 pojat &U17&U15 nuoret 7vs7 ja U13 9vs SM-sarja.
 
 
 
Amerikkalaisen jalkapallon 100 jaardin kenttäkaavio minimiviivoitukset. U20 tytöt (kausi 2022).

Amerikkalaisen jalkapallon 60 jaardin kenttäkaavio minimiviivoituksin. U13&U11&U9 lasten turnaukset. Kentän koko 60 jaardia pituus, 30 jaardia leveys (sisältää maalialueet).

 
PDF-tiedosto

kenttä beach flag.pdf (529 kB)
Hiekkarannalla pelattavan beach flag kentän leveys on 22m (24,1 yd) ja pituus 38m (41,42 yd) sisältäen molemmissa päissä 9m (9,8 yd) syvät maalialueet. maalialueen rajat ja viivat ovat merkattu pylonein, tai vastaavin merkein.

Juoksualueen kieltomerkit ovat 4,5m päässä (5 yd) maalialueista. Sama merkki on 1 lisäpisteenyrityksen aloituspiste keskikenttä merkitään myös muovikartioilla ja tämä on 2-lisäpisteen aloituspiste

 
 

SAJL-TD

SAJL-TD sarjahallintajärjestelmän käyttökoulutus. Videomateriaaleissa on 10 lyhyttä johdantoa eri toimintoihin. Appis.fi luoma uudenaikainen liiton taustajärjestelmä, jossa hallitaan kaikki seuroista pelaajiin ja tuomareihin. Ottelutapahtumien kirjauksesta älykkäisiin sarjaohjelmien luontiin.