Lippupallossa voi käyttää valmista pelikirjaa, josta pelinrakentaja valitsee käytettävän pelin. Valmiilla pelikirjalla halutaan nopeuttaa pelien toteuttamista. Lippupalloa voi pelata myös ilman pelikirjaa ja vain yksinkertaisesti syöttää pallo vapaalle pelaajalle.
Pelikirja tuo mukanaan systemaattisuutta ja ratkaisuja eri tilanteisiin. Kun sääntöjen luomat raamit on mielessä (esim. yksi eteenpäinsyöttö aloituslinjan yli/pelinrakentaja ei voi juosta suoraa aloitussyötöstä pallon kanssa), vain mielikuvitus on rajana oman pelikirjan luomiselle.
Peli voidaa kutsua usealla tavalla:
a) kertoa eri hyökkääjille heidän kuvionsa nimeltä
b) käyttää heittopuun numerointijärjestelmää
c) nimetä peli, jolloin peli on yksi kokonaisuus (konsepti), jonka pelaajien tulisi osata
Tutustu erilaisista muodostelmista pelattaviin peleihin, niin hyökkäyksen kuin puolustuksen puolella. Tee oma pelikirjasi – vain mielikuvitus on rajana.
Esimerkissä on jokaisen pelipaikan kuvio jaoiteltu lyhyellä ohjeella. Värit:
sininen=heittopeli, ruskea= play action eli juoksuheitto-hämäyspeli, vihreä=juoksupeli. Punainen=puolustuskutsut.
Muistilapun eli wristcoachin voi korvata millä tapaa vain, pienellä vihkolla, laminoidulla paperipalalla joka on kiinni hikinauhassa tms. …
Lataa täältä NFL kattava lippupallon pelikirja englanniksi.
HYÖKKÄYS
PUOLUSTUS