Super Bowl-mainokset herättivät jälleen keskustelua
Super Bowl ei ole vain suurin urheilutapahtuma, vaan myös vuoden tärkein estradi yhdysvaltalaisille mainostajille. SAJL ja Suomen jenkkifutiksen Hall of Fame kokosivat markkinoinnin ammattilaisia pohtimaan, käyttivätkö mainostajat ennätykselliset panostuksensa järkevästi.
New Orleansissa 9.2.2025 pelattu Super Bowl LIX tarjosi kaikkien aikojen suurimman estradin yhdysvaltalaisille mainostajille tavoittaa kohderyhmiään yhden illan aikana. Philadelphia Eaglesin ja Kansas City Chiefsin taistelua kerääntyi katsomaan 127,7 miljoonaa katsojaa yksinomaan Yhdysvalloissa. Valtavan näkyvyyden takia mainostajat olivat valmiita maksamaan ennätyssummia mainospaikoista. Vuonna 2025 30 sekunnin mainos Super Bowl -lähetyksessä maksoi peräti 8 miljoonaa dollaria, mikä oli selkeästi enemmän kuin aiempina vuosina.
Tiistaina Casino Helsingin Fenniasalissa järjestetyssä Super Bowl -mainosseminaarissa panelistit Suvi Lähde (SEK), Jarkko Konttinen (Miltton), Mikael Nemeschansky (Dentsu Creative) ja Erkko Mannila (Miltton) nostivat esiin mainoksia, jotka erottuivat laajasta tarjonnasta. Paneeli oli yksimielinen siitä, että vuoden 2025 mainoksista tuskin yksikään nousee Super Bowl -mainosten Hall of Fameen.
Vuoden 2025 Super Bowl -mainoksissa nähtiin entistä enemmän teknologian hyödyntämistä, kuten tekoälyä ja virtuaalitodellisuutta, jotka toivat mainoksille uuden ulottuvuuden. Monessa mainoksessa yhdistävä tekijä oli myös suurten julkisuuden tähtien sekä nostalgisten musiikkikappaleiden käyttö. Mainostuotantojen hinnat pysyivät edelleen korkeina, mutta tänä vuonna ei nähty isoja riskialttiita irtiottoja.
Ohessa muttama esimerkki tiistain mainosannista
NIKE, You Can’t Win, So Win
Stella Artois, The other David
Hellmann´s, When Sally met Hellman´s
Mountain Dew, Kiss From A Lime
No Reason to Hate
Uber Eats, A Century of Cravings
SAJL kiittää järjestelyissä mukana olleita kumppaneita, huikeita panelisteja sekä yleisöä aktiivisesta keskustelusta ja vahvoista kannanotoista. Vuonna 2026 Super Bowl juhlii pyöreitä vuosiaan, ja odotettavissa on jälleen ennätysten rikkomisia niin kentällä kuin kuvaruuduissakin. Palaamme asiaan vuoden kuluttua.
