Harjoittelu ja testaaminen

Combine-testit

Yleistä

Lajimme fyysinen luonne vaatii kovaa harjoittelua myös tämän osa-alueen suhteen. Testit ovat urheilijan omaa kehittymistä varten, mutta samalla vertailukelpoisia esim. USA:laisten yliopistojen ja high schoolien suhteen. Testien tekeminen luonnollisesti kulkee käsi kädessä harjoitusohjelmien kanssa. Amerikkalainen jalkapallo on urheilijan peli. Nopeus, voima ja ketteryys suhteessa omaan kokoon ja pelipaikkaan ovat ehdottomia edellytyksiä hyvälle pelin tasolle ja ‘kilpailuetu’ taidollisesti tasapäisten pelaajien välillä.  

Tavoitteena on saada käyttökelpoista tietoa pelaajien suorituskyvystä ja sen kehittymisestä talven aikana.  Osalle urheilijoista testaus on iso motivaatiotekijä. Kannattaa muistaa kunnollinen lämmittely.

SAJL testimanuaali

Combine-videoita harjoitteluun.

 

Volt Athletics -treeniohjelma

 

 

 

 

 

 

Clemsonin, USC:n, Michiganin, Nebraskan ja Washingtonin yliopistojen freshman football -pelaajat sekä USA:n maajoukkueen pelaajat käyttävät Volt Athletics -ohjelmaa harjoittelussaan.
Volt on ollut apuna useille Suomen maajoukkueen mies- ja naispelaajille. Lisäksi ainakin Mikkeli Bouncers, Wasa Royals, Helsinki Wolverines, Kuopio Steelers, Seinäjoki Crocodiles Helsinki Roosters ja UN Crusaders ovat seuroina olleet Volt Athletics käyttäjä.

Kohderyhmä

Määrätietoisesti harjoitteleville Volt Athletics U15-U17 maajoukkueringin urheilijoille (2004-2007 syntyneet). Ohjelma on mahdollinen myös muille jenkkifutareille, jolloin valmentajaresurssi ei ole käytössä. 

Treenivuoden maksu on 75 euroa (sisältää Volt Athleticsin käytön vuoden ajan, yksilöllisen ohjelman, harjoittelun seurannan, testausohjauksen, yksilöllisen tavoiteasettelun ja valmennuksen). Maksamalla pääset mukaan ryhmään, tee se mahdollisimman nopeasti viimeistään 1. lokakuuta 2021. Ohjelma on hyvä ratkaisu heille, joilla ei ole systemaattista fysiikkavalmennusta omassa seurassaan. Volt Athletics ohjelma toimii kännykän tai tietokoneen kautta ja valmennus tapahtuu etänä.

Ilmoittaudu

Voimavalmentajana toimii Kaleb Wezdenko. Hän opiskelee Haaga Helian Ammattikorkeakoulussa viimeistä vuotta (Sports Coaching and Management) ja hän suorittaa työharjoittelunsa 2021-2022 SAJL:ssä.

Kaleb Wezdenko: 27-vuotias, kotoisin Yucca Valley, Californiasta. High school: Joshua Springs Christian TE&DL. College of the Desert: DL/OL. Grand View University: all confrence -pelaaja. Asunut Kotkassa vuodesta 2018 ja pelannut Kotka Eaglesissa. Kaleb toimii U17 ikäkausimaajoukkueen linjapuolustajien valmentajana.

Yhteystiedot: kwezdenko@gmail.com, +358449592945

Wezdenko tulee lisäksi järjestämään voimaharjoitteluun ja combine-testaukseen liittyviä lähikoulutuspäiviä.

Tutustu fyysisen harjoittelun SAJL:n sivustoon, jossa lämmittelyjä, liikemallistoja, esimerkkiohjelmia sekä oheistreenejä.

Volt käyttöön

seuraava Volt Athletics treenivuosi käynnistyy syyskuussa 2021!

Volt Athletics -ohjelmaan kirjaudutaan omilla tunnuksilla puhelimella/tietokoneella netin kautta tai ladataan Volt Athletics applikaatio.

Volt Athletics

Harjoittelun tavoitteet

Läpi vuoden kestävä ohjelma on amerikkalaisen jalkapallon osalta kehitetty koko kehon voiman, lihasmassan ja räjähtävyyden kehittämiseen. Ohjelma tuo urheilijoille systemaattisen menetelmän kehittyä ja pitää keho toimintakykyisenä läpi harjoitus- ja kilpailukauden.

Volt Ahtleticsin tarjoamat yksityiskohtaiset ja helposti sovelluksen kautta ohjelmat, valmennus- ja harjoiteohjeet. Harjoittelun seuranta auttaa valmentajaa pysymään kartalla miten urheilija edistyy, kun urheilija suorittaa harjoittelua itsenäisesti.

Urheilija valitsee eri pelipaikkaohjelmasta (qb, ol&dl, wr&db&rb, fb&te&lb, k) sopivimman.  Näille ohjelmille on kaksi eri vaativuustasoa. Lisäksi Volt Athleticsin kautta voi harjoituttaa koko joukkuetta omalla yleisohjelmalla. Volt määrittelee painot, toistot, palautumisajat sekä vaihtelee liikkeitä ja sarjoja. Jokainen treeni on erilainen. Volt toimii kuin henkilökohtainen personal trainer.

Volt Athletics ohjelmaan kuuluvat  dynaamiset lämmittely- ja jäähdyttelyharjoitukset. Materiaaleihin on lisätty ravitsemukseen, lepoon ja nesteytykseen liittyvä osio. Oheisharjoittelua varten on tarjolla myös lyhyet nopeus- ja ketteryysosiot. Volt Athleticsin ohjelmassa on  monipuolisia harjoitteita eri urheiluvammoista kuntoutuville urheilijoille.

Ohjelmat eri pelipaikoille

Taso 1 

Football Level One (3 days/week) This foundational program features 3 days/week of training in the offseason and is designed for football players without substantial experience in a serious strength training program. If you’re not sure where to start, start here.

Football Level One (4 days/week) This foundational program features 4 days/week of training in the off season and is designed for football players without substantial experience in a serious strength training program. If you’re not sure where to start, start here.

Football Skill Level One (3 days/week) This foundational program features 3 days/week of training in the off season and is designed for football- wide receivers, defensive backs, and running backs without substantial experience in a serious strength training program. If you’re not sure where to start, start here.

Football Big Skill Level One (3 days/week) This foundational program features 3 days/week of training in the off season and is designed for football linebackers, tight-ends, full backs without substantial experience in a serious strengh training program. If you’re not sure where to start, start here.

Football Linemen Level One (3 days/week) This foundational lineman-specific program features 3 days/week of training in the off-season and is designed for football linemen without substantial experience in a serious strength training program. If you’re not sure where to start, start here.

Football Quarterbacks Level One (3 days/week) This foundational quarterback-specific program features 3 days/week of training in the off season and is designed for football quarterbacks without substantial experience in a serious strength training program. If you’re not sure where to start, start here.

Football Kickers Level One (3-Day) This foundational program features 3 days per week of training in the off-season and is designed for football placekickers and punters without substantial experience in a serious strength training program. If you’re not sure where to start, start here.

Taso 2

Football Level Two (3 days/week) This program features 3 days/week of training in the off-season, more advanced movement progressions, and is designed for football players with 2+ years’ experience in a serious strength training program.

Football Level Two (4 days/week) This program features 4 days/week of training in the off-season, more advanced movement progressions, and is designed for football players with 2+ years’ experience in a serious strength training program.

Football Skill Level Two (3 days/week) This program features 3 days/week of training in the off-season, more advanced movement progressions, and is designed for football wide receivers, defensive backs, and running backs with 2+ years experience in a serious strength training program.

Football Big Skill Level Two (3 days/week) This program features 3 days/week of training in the off-season, more advanced movement progressions, and is designed for football linebackers, tight-ends, and full backs with 2+ years’ experience in a serious strength training program.

Football Linemen Level Two (3 days/week) This program features 3 days/week of training in the off-season, more advanced movement progressions, and is designed for football linemen with 2+ years’ experience in a serious strength training program.

Football Quarterbacks Level Two (3 days/week) This program features 3 days/week of training in the off-season, more advanced movement progressions, and is designed for football quarterbacks with 2+ years’ experience in a serious strength training program.

Football Kickers Level Two (3-Day) This program features 3 days per week of training in the off-season, more advanced movement progressions, and is designed for football placekickers and punters with 2+ years’ experience in a serious strength training program.

Yleisohjelmat

P.E. Bands and Bodyweight Level One This foundational P.E. program features 5 training sessions per week and is designed to build strength and athleticism through band and bodyweight exercises. Each session is designed to fit within a single class period, and should take 30-45 minutes to complete. This program is designed for high school athletes without substantial experience in a serious strength training program.

P.E. Weightlifting Level One This foundational P.E. program features 5 training sessions per week and is designed to build general strength and athleticism through balanced movement patterns. Each session is designed to fit within a single class period, and should take 30-45 minutes to complete. This program is designed for high school athletes without substantial experience in a serious strength training program.

P.E. Weightlifting Level Two This intermediate/advanced P.E. program features 5 training sessions per week and is designed to build strength and all-around athleticism through balanced movement patterns. Each session is designed to fit within a single class period, and should take 30-45 minutes to complete. This program is designed for intermediate-advanced athletes with 2+ years’ experience in a serious strength training program.

Female All-Around Athlete Level One (4-Day) This foundational program features balanced movement patterns and 4 days per week of training in the off-season. The training is designed to build all-around athleticism and is appropriate for female athletes without substantial experience in a serious strength training program. If you’re not sure where to start, start here.

Female All-Around Athlete Level One (3-Day) This foundational program features balanced movement patterns and 3 days per week of training in the off-season. The training is designed to build all-around athleticism and is appropriate for female athletes without substantial experience in a serious strength training program. If you’re not sure where to start, start here.

Female All-Around Athlete Level Two (4-Day) This program features balanced movement patterns and 4 days per week of training in the off-season. The training is designed to build all-around athleticism and is appropriate for female athletes with 2+ years’ experience in a serious training program.

Female All-Around Athlete Level Two (3-Day) This program features balanced movement patterns and 3 days per week of training in the off-season. The training is designed to build all-around athleticism and is appropriate for female athletes with 2+ years’ experience in a serious training program.

Male All-Around Athlete Level One (4-Day) This foundational program features balanced movement patterns and 4 days per week of training in the off-season. The training is designed to build all-around athleticism and is appropriate for male athletes without substantial experience in a serious strength training program. If you’re not sure where to start, start here.

Male All-Around Athlete Level One (3-Day) This foundational program features balanced movement patterns and 3 days per week of training in the off-season. The training is designed to build all-around athleticism and is appropriate for male athletes without substantial experience in a serious strength training program. If you’re not sure where to start, start here.

Male All-Around Athlete Level Two (3-Day) This program features balanced movement patterns and 3 days per week of training in the off-season. The training is designed to build all-around athleticism and is appropriate for male athletes with 2+ years’ experience in a serious training program.

Male All-Around Athlete Level Two (4-Day) This program features balanced movement patterns and 4 days per week of training in the off-season. The training is designed to build all-around athleticism and is appropriate for male athletes with 2+ years’ experience in a serious training program.

Kotiharjoitteluun

Bodyweight High-Intensity Interval Training  A high-intensity interval training (HIIT) program that requires zero equipment to help build aerobic fitness. 3 workouts per week.

Dumbbell High-Intensity Interval Training A high-intensity interval training (HIIT) program that only requires dumbbells to build strength and develop aerobic fitness. 3 workouts per week.

Kettlebell High-Intensity Interval Training A high-intensity interval training (HIIT) program that only requires a kettlebell to build strength and develop aerobic fitness. 3 workouts per week.

Low-Impact Bands & Dumbbells (3-Day) A low-impact training program that only requires bands and dumbbells to build strength, improve mobility and function, and reduce stress. Appropriate for all ages and ability levels. 3 workouts per week.

Low-Impact Bands & Dumbbells (4-Day) A low-impact training program that only requires bands and dumbbells to build strength, improve mobility and function, and reduce stress. Appropriate for all ages and ability levels. 4 workouts per week.

Low-Impact Bands & Dumbbells (5-Day) A low-impact training program that only requires bands and dumbbells to build strength, improve mobility and function, and reduce stress. Appropriate for all ages and ability levels. 5 workouts per week.

Low-Impact Bodyweight (3-Day) A low-impact training program that requires zero equipment to build strength, improve mobility and function, and reduce stress. Appropriate for all ages and ability levels. 3 workouts per week.

Tiedustelut:
Heikki Halttunen
nuoriso&koulutuspäällikkö
Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liitto ry
sähköposti:heikki.halttunen@sajl.fi
gsm: +358(0)40-569 6644

Tutustu seuroihin ja aloita harrastus.

Tutustu seuroihin ja aloita harrastus.

Seuroja ympäri Suomen.

Tutustu seuroihin ja aloita harrastus.

Tutustu seuroihin ja aloita harrastus.