Lapsuusvaihe 9-13-vuotiaat
Lasten urheilun tärkeimpänä tavoitteena on ilo urheilusta ja liikkumisesta. Urheilun ilo syntyy uuden oppimisesta, sosiaalisista suhteista, erilaisista tunteista ja leikkimielisestä kilpailusta. Tärkeää on, että lapsi tulee kohdatuksi yksilönä ja että hän tulee kuulluksi. Lapsella on oikeus turvalliseen urheiluun. Lasten urheilussa toimivien aikuisten tulee ymmärtää esimerkkiroolinsa ja vastuunsa toiminnan laadusta.
Aikuiset tekevät yhteistyötä siten, että toiminta tukee lapsen terveellistä ja turvallista kasvua ja kehitystä sekä tekee mahdolliseksi monipuolisen liikunnan. Vastuu kasvatuksesta kuuluu vanhemmille. Valmentaja tukee lapsen kasvatusta, ja valmentajalla on oikeus saada toimintaansa vanhempien, urheiluseuran ja muiden toimijoiden tukea. Kaikki toiminnassa mukana olevat osallistuvat ilmapiirin rakentamiseen. On tärkeää, että toiminnassa otetaan huomioon muut siten, että ilo, oppiminen ja turvallisuus toteutuvat kaikille kaikissa tilanteissa.
Perustavoitteet
Kriittinen motoristen taitojen ja koordinaation kehittymisvaihe. Peliin tutustuminen. Yleisten perusliikuntataitojen harjoittelu ennen lajitaitoja. Amerikkalainen jalkapallo yhtenä liikuntamuotona muiden joukossa. Lajin perustaitoihin tutustuminen.
Urheilija aloittaa amerikkalaisen jalkapallon harrastamisen. Hän kehittää liikuntataitojaan sekä peruslajitaitojaan ja nauttii osallistumisesta peleihin.
vaiheen pääperiaatteet:
- Turvallinen seurayhteisö
- Tasapuolinen osallistuminen
- Taidon kehittäminen tärkeämpää kuin kilpailu
- Suositaan monipuolista urheilun harrastamista
- Sosiaalisten taitojen kehittäminen ja hauskuus tärkeässä roolissa
- Urheilijalla on mahdollisuus kehittää taitojaan useilla eri pelipaikoilla
- Harjoittelu ja ottelut ovat urheilijan kehitystasoon sopivia
Tekniikkaharjoittelu
Heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen. Tutustuminen lajin perustekniikoihin.
Tässä vaiheessa urheilijan taidon oppimisen vaiheet kuvataan seuraavasti:
- Kognitiivinen (omaksumisvaihe)
2. Assosiatiivinen (yhdistelyvaihe)
3. Autonominen (hiomisvaihe)
Liikkuvuus, tasapaino, koordinaatio. Juokseminen eri suuntiin. Hyppääminen, kiertoliikkeet, pyörähtäminen. Rytminen liike. Käsi- ja jalkanopeus. Kestävyys ja liikkuvuus. Visuaalinen hahmottaminen.
Taktinen harjoittelu
Pelin perussäännöt ja -ajatus
Fyysinen harjoittelu
Liikkuvuus, tasapaino, koordinaatio. Juokseminen eri suuntiin. Hyppääminen, kiertoliikkeet, pyörähtäminen. Rytminen liike. Käsi- ja jalkanopeus. Kestävyys ja liikkuvuus. Visuaalinen hahmottaminen.
Henkinen harjoittelu
Kilpailusta nauttiminen, vastustajan kunnioitus, käyttäytymissäännöt, itsensä tunteminen
Elämäntaidot
Kaveruus, joukkueessa toimiminen, ongelmanratkaisu
Pelimuodot
5 vs 5, kenttä 20 x 60 yd, peliaika 2 x 30 min suoraa aikaa (sääntöpoikkeuksin)
Kilpailumäärät
5-8 turnausta, joissa 2 ottelua sovellettu peliaika.
Toimintaympäristöt
Seura
Omatoimisen harjoittelun ympäristö
Muiden lajien ympäristö
Harjoitusmäärät
90 minuutin lajiharjoituksia kahdesti viikossa. Oheisharjoittelua kolmesti viikossa. 14-16 h viikossa.
Perustavoitteet
Kriittinen motoristen taitojen ja koordinaation kehittymisvaihe. Lajin perustaitojen kehittäminen. Osallistuminen moniin urheilulajeihin tavoitteena kehittää yleisiä urheilun taitoja sekä erilaisten pelien avulla nopeutta, voimaa ja kestävyyttä.
Urheilija aloittaa amerikkalaisen jalkapallon harrastamisen. Hän kehittää liikuntataitojaan sekä peruslajitaitojaan ja nauttii osallistumisesta peleihin.
1. vaiheen pääperiaatteet:
- Turvallinen seurayhteisö
- Tasapuolinen osallistuminen
- Taidon kehittäminen tärkeämpää kuin kilpailu
- Suositaan monipuolista urheilun harrastamista
- Sosiaalisten taitojen kehittäminen ja hauskuus tärkeässä roolissa
- Urheilijalla on mahdollisuus kehittää taitojaan useilla eri pelipaikoilla
- Harjoittelu ja ottelut ovat urheilijan kehitystasoon sopivia
Tekniikkaharjoittelu
Heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen. Pallonkäsittelyn perustaidot (aloitussyöttö, kantaminen, ojentaminen). Taklaamisen ja blokkaamisen perusteet.
Taktinen harjoittelu
Pelin perussääntöjen oppiminen. Heittokuviot, miespuolustus, muodostelmien tunnistaminen ja niiden mukaan sijoittuminen.
Henkinen harjoittelu
Visualisointi ja mielikuvien käyttö, tavoitteenasettelu, rentousharjoitukset
Elämäntaidot
Kaveruus, joukkueessa toimiminen, ongelmanratkaisu
Pelimuodot
9vs9,7 vs 7, 5vs.5
kenttä 40 x 100 yd, 20 x 60 yd
peliaika 4x10min tai 2 x 30 min suoraa aikaa
sovelletut säännöt
Kilpailumäärät
Erillisiä otteluita tai 5-8 turnausta, joissa 2 ottelua sovellettu peliaika.
Toimintaympäristöt
Seura
Omatoimisen harjoittelun ympäristö
Muiden lajien ympäristö
Harjoitusmäärä
90 minuutin lajiharjoituksia kolmesti viikossa. Oheisharjoittelua kolmesti viikossa. 14-16 h viikossa.
Tekniikkaharjoittelu
Heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen. Tutustuminen lajin perustekniikoihin. Tässä vaiheessa urheilijan taidon oppimisen vaiheet kuvataan seuraavasti:
1. Kognitiivinen (omaksumisvaihe)
2. Assosiatiivinen (yhdistelyvaihe)
3. Autonominen (hiomisvaihe)
JUOKSUHYÖKKÄYS
Blokkaaminen
Pallonkäsittely
Pallon kantaminen
HEITTOHYÖKKÄYS
Heittoblokkaus
Pallonkäsittely
Heittäminen
Kuvioiden juokseminen
Pallon kiinniottaminen
JUOKSUPUOLUSTUS
Blokin murtaminen
- liike 1
- blokin tunnistus 1
- blokinpoisto 1
- blokista irtoaminen 1
Pursuit
Taklaaminen
JUOKSUPUOLUSTUS
Blokin murtaminen
- liike 1
- blokin tunnistus 1
- blokinpoisto 1
- blokista irtoaminen 1
Pursuit
Taklaaminen
ERIKOISPELITEKNIIKOITA 1
- potkumaali askeleet potku läpivienti kohdelinja
- potkun kiinniotto
JUOKSUHYÖKKÄYS
Blokkaaminen
Pallonkäsittely
Pallon kantaminen
Heittohyökkäystekniikoita 1
HEITTOHYÖKKÄYS
Heittoblokkaus
Pallonkäsittely
Heittäminen
Kuvioiden juokseminen
Pallon kiinniottaminen
JUOKSUPUOLUSTUS
Blokin murtaminen
- liike 1
- blokin tunnistus 1
- blokinpoisto 1
- blokista irtoaminen 1
Pursuit
Taklaaminen
HEITTOPUOLUSTUSTEKNIIKOITA
Heittoryntäys
Peittäminen
- asemat 1
- liikkeellelähtö 1
- aseman säilyttäminen (leverage, cushion) 1
Pallon pelaaminen
ERIKOISPELITEKNIIKOITA 1
- potkumaali askeleet potku läpivienti kohdelinja
- potkun kiinniotto
- Urheiluyläkoulu = Olympiakomitean hyväksymä virallinen urheiluyläkoulu, jossa on urheiluluokka (sekä osassa lisäksi myös liikuntaluokka). Kaupungin virallinen painotetun opetuksen koulu. Urheiluluokalle haetaan kaksivaiheisen soveltuvuuskokeen (www.soveltuvuuskoe.fi + lajitesti) kautta. Lisätiedot soveltuvuuskokeesta
- Liikuntapainotteinen koulu = Kaupungin liikuntapainotteinen koulu. Liikuntaluokalle haetaan yleisen soveltuvuuskokeen kautta www.soveltuvuuskoe.fi Lisätiedot soveltuvuuskokeesta.
- Liikuntalähikoulu = Urhean verkostokoulu koulun oman oppilaaksiottoalueen oppilaille.
Urheiluyläkoulut
Herttoniemen yhteiskoulu, urheiluyläkoulu, jalkapallopainotus
Lauttasaaren yhteiskoulu, urheiluyläkoulu, uinti- ja koripallopainotus, (koulun oma painotus, katso hakutiedot koulun sivulta)
Pohjois-Haagan yhteiskoulu, urheiluyläkoulu, liikunta-matematiikka ja liikuntapainotus
Pukinmäenkaaren peruskoulu, urheiluyläkoulu ja liikuntapainotus
Liikuntapainotteiset koulut
Oulunkylän yhteiskoulu (koulun oma painotus vain oman oppilaaksiottoalueen oppilaille. Katso hakuohjeet koulun sivuilta.)
Liikuntalähikoulut
Etelä-Karjalan urheiluakatemia | Lappeenranta: Kesämäen koulu Kimpisen koulu |
Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemia | Kotka: Langinkosken koulu |
Etelä-Pohjanmaan urheiluakatemia | |
Etelä-Savon urheiluakatemia | Mikkeli: |
Joensuun urheiluakatemia | Joensuu: |
Keski-Pohjanmaan urheiluakatemia | |
Jyväskylän urheiluakatemia | Jyväskylä: Kilpisen yhtenäiskoulu Viitaniemen koulu |
Kouvolan urheiluakatemia | Kouvola: Urheilupuiston koulu |
Lapin urheiluakatemia | |
Ouluseutu urheiluakatemia | Oulu: Kastellin koulu |
Kuopion alueen urheiluakatemia | Kuopio: |
Päijät-Hämeen urheiluakatemia | Lahti: |
Satakunta Sports Academy SSA | Pori: Kuninkaanhaan koulu |
Tampereen urheiluakatemia | Tampere: |
Turun seudun urheiluakatemia | Turku: |
Urheiluakatemia Tavastia | |
Vaasan seudun urheiluakatemia – Vasa regionens idrottsakademi | Vaasa: Onkilahden yhtenäiskoulu Mustasaari: Korsholm högstadium |
Vuokatti-Ruka urheiluakatemia |