Lapsuusvaihe 9-13-vuotiaat

Lasten urheilun tärkeimpänä tavoitteena on ilo urheilusta ja liikkumisesta. Urheilun ilo syntyy uuden oppimisesta, sosiaalisista suhteista, erilaisista tunteista ja leikkimielisestä kilpailusta.  Tärkeää on, että lapsi tulee kohdatuksi yksilönä ja että hän tulee kuulluksi. Lapsella on oikeus turvalliseen urheiluun. Lasten urheilussa toimivien aikuisten tulee ymmärtää esimerkkiroolinsa ja vastuunsa toiminnan laadusta.

Aikuiset tekevät yhteistyötä siten, että toiminta tukee lapsen terveellistä ja turvallista kasvua ja kehitystä sekä tekee mahdolliseksi monipuolisen liikunnan. Vastuu kasvatuksesta kuuluu vanhemmille. Valmentaja tukee lapsen kasvatusta, ja valmentajalla on oikeus saada toimintaansa vanhempien, urheiluseuran ja muiden toimijoiden tukea. Kaikki toiminnassa mukana olevat osallistuvat ilmapiirin rakentamiseen. On tärkeää, että toiminnassa otetaan huomioon muut siten, että ilo, oppiminen ja turvallisuus toteutuvat kaikille kaikissa tilanteissa.


Perustavoitteet

Kriittinen motoristen taitojen ja koordinaation kehittymisvaihe. Peliin tutustuminen. Yleisten perusliikuntataitojen harjoittelu ennen lajitaitoja. Amerikkalainen jalkapallo yhtenä liikuntamuotona muiden joukossa. Lajin perustaitoihin tutustuminen.

Urheilija aloittaa amerikkalaisen jalkapallon harrastamisen. Hän kehittää liikuntataitojaan sekä peruslajitaitojaan ja nauttii osallistumisesta peleihin.

 vaiheen pääperiaatteet:

  • Turvallinen seurayhteisö
  • Tasapuolinen osallistuminen
  • Taidon kehittäminen tärkeämpää kuin kilpailu
  • Suositaan monipuolista urheilun harrastamista
  • Sosiaalisten taitojen kehittäminen ja hauskuus tärkeässä roolissa
  • Urheilijalla on mahdollisuus kehittää taitojaan useilla eri pelipaikoilla
  • Harjoittelu ja ottelut ovat urheilijan kehitystasoon sopivia

 Fyysinen harjoittelu

Liikkuvuus, tasapaino, koordinaatio. Juokseminen eri suuntiin. Hyppääminen, kiertoliikkeet, pyörähtäminen. Rytminen liike. Käsi- ja jalkanopeus. Kestävyys ja liikkuvuus. Visuaalinen hahmottaminen.

 Tekniikkaharjoittelu

Heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen. Tutustuminen lajin perustekniikoihin.

Tässä vaiheessa urheilijan taidon oppimisen vaiheet kuvataan seuraavasti:

  1. Kognitiivinen (omaksumisvaihe)
    2. Assosiatiivinen (yhdistelyvaihe)
    3. Autonominen (hiomisvaihe)

Liikkuvuus, tasapaino, koordinaatio. Juokseminen eri suuntiin. Hyppääminen, kiertoliikkeet, pyörähtäminen. Rytminen liike. Käsi- ja jalkanopeus. Kestävyys ja liikkuvuus. Visuaalinen hahmottaminen.

 Taktinen harjoittelu

Pelin perussäännöt ja -ajatus

Fyysinen harjoittelu

Liikkuvuus, tasapaino, koordinaatio. Juokseminen eri suuntiin. Hyppääminen, kiertoliikkeet, pyörähtäminen. Rytminen liike. Käsi- ja jalkanopeus. Kestävyys ja liikkuvuus. Visuaalinen hahmottaminen.

 Henkinen harjoittelu

Kilpailusta nauttiminen, vastustajan kunnioitus, käyttäytymissäännöt, itsensä tunteminen

 Elämäntaidot

Kaveruus, joukkueessa toimiminen, ongelmanratkaisu

 Pelimuodot

5 vs 5, kenttä 20 x 60 yd, peliaika 2 x 30 min suoraa aikaa (sääntöpoikkeuksin)

 Kilpailumäärät

5-8 turnausta, joissa 2 ottelua sovellettu peliaika.

Toimintaympäristöt

Seura
Omatoimisen harjoittelun ympäristö
Muiden lajien ympäristö

 Harjoitusmäärät

90 minuutin lajiharjoituksia kahdesti viikossa.  Oheisharjoittelua kolmesti viikossa. 14-16 h viikossa.

Perustavoitteet

Kriittinen motoristen taitojen ja koordinaation kehittymisvaihe. Lajin perustaitojen kehittäminen. Osallistuminen moniin urheilulajeihin tavoitteena kehittää yleisiä urheilun taitoja sekä erilaisten pelien avulla nopeutta, voimaa ja kestävyyttä.

 Urheilija aloittaa amerikkalaisen jalkapallon harrastamisen. Hän kehittää liikuntataitojaan sekä peruslajitaitojaan ja nauttii osallistumisesta peleihin.

 1. vaiheen pääperiaatteet:

  • Turvallinen seurayhteisö
  • Tasapuolinen osallistuminen
  • Taidon kehittäminen tärkeämpää kuin kilpailu
  • Suositaan monipuolista urheilun harrastamista
  • Sosiaalisten taitojen kehittäminen ja hauskuus tärkeässä roolissa
  • Urheilijalla on mahdollisuus kehittää taitojaan useilla eri pelipaikoilla
  • Harjoittelu ja ottelut ovat urheilijan kehitystasoon sopivia

    Motorisen kehityksen vaiheet

    Biologisten erojen huomioiminen harjoittelussa

 Tekniikkaharjoittelu

Heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen. Pallonkäsittelyn perustaidot (aloitussyöttö, kantaminen, ojentaminen). Taklaamisen ja blokkaamisen perusteet.

Taktinen harjoittelu

Pelin perussääntöjen oppiminen. Heittokuviot, miespuolustus, muodostelmien tunnistaminen ja niiden mukaan sijoittuminen.

Fyysinen harjoittelu

Pääpaino ketteryydessä, liikkeessä ja nopeudessa. Juokseminen eri suuntiin. Hyppääminen, kiertoliikkeet, pyörähtäminen. Rytminen liike. Käsi- ja jalkanopeus. Ketteryys, tasapaino ja koordinaatio. Kestävyys ja liikkuvuus. Visuaalinen hahmottaminen. Rajatut, omalla painolla tehtävät voimaharjoitteet.

Henkinen harjoittelu

Visualisointi ja mielikuvien käyttö, tavoitteenasettelu, rentousharjoitukset

Elämäntaidot

Kaveruus, joukkueessa toimiminen, ongelmanratkaisu

 Pelimuodot

9vs9,7 vs 7, 5vs.5
kenttä 40 x 100 yd, 20 x 60 yd
peliaika 4x10min tai 2 x 30 min suoraa aikaa
sovelletut säännöt

Kilpailumäärät

Erillisiä otteluita tai 5-8 turnausta, joissa 2 ottelua sovellettu peliaika.

Toimintaympäristöt

Seura
Omatoimisen harjoittelun ympäristö
Muiden lajien ympäristö

Harjoitusmäärä

90 minuutin lajiharjoituksia kolmesti viikossa.  Oheisharjoittelua kolmesti viikossa. 14-16 h viikossa.

 

Tekniikkaharjoittelu

Heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen. Tutustuminen lajin perustekniikoihin. Tässä vaiheessa urheilijan taidon oppimisen vaiheet kuvataan seuraavasti:

1. Kognitiivinen (omaksumisvaihe)
2. Assosiatiivinen (yhdistelyvaihe)
3. Autonominen (hiomisvaihe)

JUOKSUPUOLUSTUS

Blokin murtaminen

Pursuit

Taklaaminen

JUOKSUPUOLUSTUS

Blokin murtaminen

Pursuit

Taklaaminen

ERIKOISPELITEKNIIKOITA 1

 

 

JUOKSUPUOLUSTUS

Blokin murtaminen

Pursuit

Taklaaminen

 
 
 
 
 
 

ERIKOISPELITEKNIIKOITA 1

 
 
 
 
 
 
  • Urheiluyläkoulu = Olympiakomitean hyväksymä virallinen urheiluyläkoulu, jossa on urheiluluokka (sekä osassa lisäksi myös liikuntaluokka). Kaupungin virallinen painotetun opetuksen koulu. Urheiluluokalle haetaan kaksivaiheisen soveltuvuuskokeen (www.soveltuvuuskoe.fi + lajitesti) kautta. Lisätiedot soveltuvuuskokeesta
  • Liikuntapainotteinen koulu = Kaupungin liikuntapainotteinen koulu. Liikuntaluokalle haetaan yleisen soveltuvuuskokeen kautta www.soveltuvuuskoe.fi Lisätiedot soveltuvuuskokeesta.
  • Liikuntalähikoulu = Urhean verkostokoulu koulun oman oppilaaksiottoalueen oppilaille.

Urheiluyläkoulut 

Liikuntapainotteiset koulut

Liikuntalähikoulut

Etelä-Karjalan urheiluakatemiaLappeenranta:
Kesämäen koulu
Kimpisen koulu

Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemia

Kotka:
Langinkosken koulu

Etelä-Pohjanmaan urheiluakatemia

 
Etelä-Savon urheiluakatemia

Mikkeli:
Kalevankankaan koulu
Savonlinna:
Talvisalon koulu

Joensuun urheiluakatemia

Joensuu:
Lyseon peruskoulu
Pataluodon yhtenäinen peruskoulu

Keski-Pohjanmaan urheiluakatemia 

Jyväskylän urheiluakatemia

Jyväskylä:
Kilpisen yhtenäiskoulu
Viitaniemen koulu
Kouvolan urheiluakatemiaKouvola:
Urheilupuiston koulu

Lapin urheiluakatemia

 
Ouluseutu urheiluakatemiaOulu:
Kastellin koulu
Kuopion alueen urheiluakatemia

Kuopio:
Hatsalan klassillinen koulu
Jynkänlahden koulu

Päijät-Hämeen urheiluakatemia

Lahti:
Salpausselän koulu

  
Satakunta Sports Academy SSAPori:
Kuninkaanhaan koulu
Tampereen urheiluakatemia

Tampere:
Tesoman koulu
Sammon koulu
Hatanpään koulu

Turun seudun urheiluakatemia

Turku:
Luostarivuoren koulu
Puropellon koulu
Vasaramäen koulu
Raisio:
Vaisaaren koulu

Urheiluakatemia Tavastia 
Vaasan seudun urheiluakatemia – Vasa regionens idrottsakademiVaasa:
Onkilahden yhtenäiskoulu
Mustasaari:
Korsholm högstadium
Vuokatti-Ruka urheiluakatemia