Lippupallo

Vauhdikas lippupallo on uusi olympialaji

Lippupallo eli flägi on amerikkalaisesta jalkapallosta sovellettu vauhdikas pelimuoto, jossa on säilytetty monet jenkkifutiksen taktisista piirteistä, mutta laji on täysin kontaktiton.

Amerikkalaisen jalkapallon pelilliset elementit on yhdistetty nopeatempoiseen ja dynaamiseen peliin, jonka jokainen aiemmin pallopelejä harrastanut sekä vasta-alkaja omaksuu helposti. Lippupallossa pelaajilla on lantiollaan lippuvyö, jossa roikkuu muoviset liput molemmin puolin. Pelistä on poistettu jenkkifutikselle ominaiset suojavarusteet, fyysinen linjapeli, potkupelit sekä blokkaaminen ja taklaaminen. Taklaamisen sijaan vastustajan eteneminen pysäytetään vetämällä lippu irti vyöstä, eli liputtamalla.

Kontaktittomuutensa vuoksi lippupallo sopii kilpaurheilun lisäksi hyvin sekä koulupeliksi että vapaa-ajan harrastukseksi.

Pienemmän pelikentän ansiosta lippupalloa voidaan pelata myös sisätiloissa. Joukkueessa on viisi pelaajaa, ja peli soveltuu erinomaisesti sekajoukkueille. Lippupallo on parhaimmillaan huippunopea taktiikkapeli, joka vaatii saumatonta yhteistyötä koko joukkueelta. Se sopii kaikille – tytöille ja pojille, naisille ja miehille. Ja mikä tärkeintä, se on ennen kaikkea hauskaa!

Lippupallo on matalan kynnyksen liikuntamuodon lisäksi myös olympialaji. Kansainvälinen Olympiakomitea on hyväksynyt lippupallon osaksi vuoden 2028 Los Angelesin olympiaohjelmaa. Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liitto on käynnistänyt huippu-urheiluprojektin tavoitteenaan varmistaa Suomen maajoukkueille kisapaikka Los Angelesin turnaukseen.

Tutustu lippupalloseuroihin

Lippupallon sarjatoimintaan osallistuvia seuroja löytyy keväällä 2025 kuudelta paikkakunnalta – Helsingistä (2 kpl), Jyväskylästä, Kouvolasta, Oulusta, Tampereelta ja Turusta.  Osa amerikkalaisen jalkapallon seuroista osallistuvat lippupallon yksittäisiin turnauksiin kesän ja syksyn aikana.

Lippupallon sarjat Suomessa

SAJL:n lippupallon kilpasarjat uudistuvat kaudelle 2025. Uudessa mallissa pelataan erilliset kevät- ja syyssarjat, kesän avoimet turnaukset sekä erikseen järjestettävät SM-viikon yhteydessä pelattavat lopputurnaukset. Kevätsarja pelataan vuosittain helmi–toukokuussa ja syyssarja syys–marraskuussa. 

Suomen lippupallo-maajoukkueet

Suomen lippupallomaajoukkueilla on vankka menestyksen historia. Joukkueemme ovat voittaneet kuusi Euroopan mestaruutta, kolme EM hopeaa, yhden MM hopean ja yhden MM pronssin. Nyt tavoittelemme maapaikkaa Los Angelesin 2028 Olympialaisiin miehissä ja naisissa.

Lippupallon olympiaprojekti

2025 kaikki maajoukkueet yhdistetään yhtenäiseen kehitysohjelmaan, joka kuljettaa pelaajia U15-ikäisistä kohti aikuismaajoukkuetta ja arvokisoja. Ohjelma käynnistyy avoimilla testitapahtumilla, joissa urheilijat voivat ansaita paikan matkalle kohti Los Angelesin olympialaisia.

Erotuomaritoiminta

Vahvassa kasvussa oleva laji tarvitsee innostuneita ja osaavia erotuomareita. SAJL:n lmaisen verkkokurssin avulla voit suorittaa lippupalloerotuomarin peruskoulutuksen, jossa  itseohjautuvasti voit opiskella ja suorittaa erotuomarikokeen. Voit myös osallistua erotuomarikerho FFFO ry:n koulutuksiin.

Verkkokoulutus: Lippupallon erotuomariksi
FFFO verkkosivut:  flagi.fi

Lippupallon valmentaminen

Ilmaisen lippupallovalmentajan e -flagi coach I valmennuskurssin jälkeen lajin perusteet ovat hallussa. verkkokurssi on ilmainen ja tarkoitettu kaikille lippupallon valmentamisesta kiinnostuneille.

Verkkokurssin tavoitteena on luoda pohjaa laadukkalle lippupallon valmennustoiminnalle.

 

Suorita:  e-flagi coch I

Liputtaminen

  • juokse vauhdilla sopivassa kulmassa kohti pallollista pelaajaa
  • katso pallonkantajan vyötäröä tämän lähestyessä
  • pysy matalana, lyhennä askelia ja kontrolloi liikettäsi
  • ojenna molemmat kädet kohti lippuja
  • jos käteesi osuu jokin muu kuin lippu esim. pelipaita niin päästä heti irti rangaistuksen välttämiseksi

 

 

 

Blitzaaminen

– voi lähteä liikkeelle 2-piste tai 3-pisteasennosta
– lähtöasema 7 jaardin päässä aloituslinjasta ja käsi on nostettu blitzin merkiksi
– räjähtävä spurtti kohti pelinrakentajaa, siten että liputetaan hänet (säkitys) ennen heittoa tai hän joutuu kiirehtimään heittoa
– blitzaajan ei kannata hypätä ilmaan, silloin pelinrakentaja voi helposti väistää hänet

 
 
 
 
 
 
 
 

Takaperin juoksu

  • työnnä aina etujalalla, älä vedä takajalkaa
  • lantio ja painopiste matalana suunnanmuutoksia varten
  • selkä on taivutettuna eteenpäin lantiosta
  • leuka on varpaiden yllä ja näin pysytään hyvässä tasapainossa
  • kädet liikkuvat takaperinjuoksussa samalla tapaa kuin etuperinjuoksussa

Heittäminen

– oikea ote pallosta, etusormi päätyviivalle taakse ja loput sormet nauhalle
– pallon lähtöasema rinnan päältä, pallon kärki vähän ulos
– heittoliike alkaa yhtäaikaisesti taakse vedolla (heittokäsi muodostaa kyljellään makaavan L-kirjaimen) ja takajalan painosiirrolla eteenpäin
– etummainen käsi peilaa heittokäden liikettä
– lantion kierron kautta heittokäsi nousee L-kirjaimen muotoiseksi, josta voimakkaalla kyynärpään eteenpäin vedolla energia suunnataan heiton kohteeseen
– heiton viimeinen vaihe on käden suoristuminen. Silloin ranne kääntyy vastapäivään (oik. kätinen) ja pallo irtoaa etusormen kautta. Loppuasennossa peukalo osoittaa alaspäin

Kiinniottaminen ylhäältä

– muodosta timatti sormillasi (peukalot ja etusormet yhteen)
– pidä katse pallossa, katso esimerkiksi pallon kärkeä
– ota pallo kiinni käsillä irti vartalosta
– muista joustaa heittoa palloa kiinni otettaessa
– kun saat pallon kiinni laita se heti pallonkantoasentoon, ettet pudota sitä

 

Kiinniottaminen alhaalta

  • pikkusormet ovat yhdessä ja osoittavat alas
  • kämmenet kohti palloa ja sormet levitettyinä varmistetaan hyvä ote pallon alapuolelta

 

 

 

 

Lyhyt aloitussyöttö

  • ote pallosta, aseta peukalo poikittain nauhalle. QB saa pallon oikeassa asennossa
  • aloitussyöttö on terävä ja nopea – ei kiireellä annettu
  • liikaa taivutettu kyynärpää voi aiheuttaa liian lyhyen aloitussyötön ja epäonnistuneet pallon toimittamisen

 

 

Pitkä aloitussyöttö

– sentteri madaltaa asentoaan ja esim. sprintterin asennosta hän pääsee nopeasti liikkeelle. Pallon voi syöttää myös muista asennoista

– onnistunut terävä ja tarkka pitkä aloitussyöttö antaa pelinrakentajalle enemmän aikaa heittoon
– pallo toimitetaan samaan tapaan kuin normaali heitto – nyt vain se suoritetaan jalkajen välistä. Ote pallosta on sama kuin eteenpäinheitossa

Hand off – pallon ojentaminen

  • pallonkantaja muodostaa hyllyn – ylempi käsi hartian korkeudella. Käsi rintaa vasten, peukalo osoittaa alaspäin

  • pelinrakentaja kohdistetaa katseensa pallonkantajan asettamaan taskuun ja ojentaa pallonsen tarkasti hyllylle.

  • pallon ojentaminen sulavasti on pelinrakentajan vastuulla

Pitch – syöttäminen sivulle

  • pelinrakentaja suorittaa alakautta tapahtuvan syöttöä, alhaalta ylöspäin. 
  • Pallon tullessa vyötärön yläpuolelle, pallonkantaja on peukalot yhdessä ja etusormet yhdessä. Pallon tullessa vyötärön alapuolelle, pallonkantajalla on pikkusormet yhdessä. Pallonkantajan tulee nyt tarkkailla pallon lentorataa, kun
  • tossissa pelinrakentaja kääntyy 180 astetta antaakseen alakautta syötön sivuttaissyöttöä varten. .
  • Pallonkantajan ensimmäinen askel otetaan ulospäin, mutta hartiat ja kädet ovat suunnattuna kohti pelinrakentajaa. 

Pelikirjoja

Lippupallossa voi käyttää valmista pelikirjaa, josta pelinrakentaja valitsee käytettävän pelin. Valmiilla pelikirjalla halutaan nopeuttaa pelien toteuttamista. Lippupalloa voi pelata myös ilman pelikirjaa ja vain yksinkertaisesti syöttää pallo vapaalle pelaajalle. 

Pelikirja tuo mukanaan systemaattisuutta ja ratkaisuja eri tilanteisiin. Kun sääntöjen luomat raamit on mielessä (esim. yksi eteenpäinsyöttö aloituslinjan yli/pelinrakentaja ei voi juosta suoraa aloitussyötöstä pallon kanssa), vain mielikuvitus on rajana oman pelikirjan luomiselle.

Peli voidaa kutsua usealla tavalla:
a) kertoa eri hyökkääjille heidän kuvionsa nimeltä
b) käyttää heittopuun numerointijärjestelmää
c) nimetä peli, jolloin peli on yksi kokonaisuus (konsepti), jonka pelaajien tulisi osata

Tutustu erilaisista muodostelmista pelattaviin peleihin, niin hyökkäyksen kuin puolustuksen puolella. Tee oma pelikirjasi – vain mielikuvitus on rajana.

Esimerkissä on jokaisen pelipaikan kuvio jaoiteltu lyhyellä ohjeella. Värit:
sininen=heittopeli, ruskea= play action eli juoksuheitto-hämäyspeli, vihreä=juoksupeli. Punainen=puolustuskutsut.

Muistilapun eli wristcoachin voi korvata millä tapaa vain, pienellä vihkolla, laminoidulla paperipalalla joka on kiinni hikinauhassa tms. …

Lataa täältä NFL kattava lippupallon pelikirja englanniksi.

HYÖKKÄYS

Pitkä aloitussyöttö

Lyhyt aloitussyöttö

5vs5 hyökkäyspelejä engl.

PUOLUSTUS

Erilaisia puolustuksia

Blitzaus

5vs5 puolustuspelejä engl.